Квадратни уравнения 8 клас

Определение 1: Уравнение от вида ax^2+bx+c=0 (a\neq 0) ще наричаме квадратно уравнение, в което a, b и c са числа (наричат се още коефициенти на квадратното уравнение), а x е неизвестно.

В този урок ще предполагаме, че b\neq 0 и c\neq 0 в случаите, когато някой от коефициенти е равен на 0 вече разгледахме в урока ни "Непълни квадратни уравнения 8 клас" . 

Квадратните уравнения съвсем не са непознати за един осмокласник. Още в седми клас вие сте се сблъсквали с решаването на квадратни уравнения, но не като прилагате метода даден по-долу (чрез формулата), а като се приложи подходящо разлагане на квадратния тричлен или пък се допълни до точен квадрат. 

Да разгледаме следното уравнение x^2-5x+6=0. Забелязваме, че можем да го запишем във вида x^2-2x-3x+6=0. Сега, нека да групираме първите две и вторите две събираеми и да изнесем общ множител пред скоби (за първите две събираеми е x, а за вторите две е -3), така получаваме уравнението x(x-2)-3(x-2)=0\iff (x-2)(x-3)=0. Полученото уравнение е от вида (ax+b)(cx+d)=0 (повече за уравненията от този вид може да намерите тук). Сега вече не е трудно да видим, че (x-2)(x-3)=0\iff x-2=0\cup x-3=0, от където x_1=2\cup x_2=3. Ето как решихме това квадратно уравнение като разложихме квадратният тричлен на множители.

Нека сега разгледаме квадратното уравнение x^2-8x+7=0. Не е трудно да видим, че даденото уравнение можем да запишем във вида x^2-2.x.4+7. Сега седмицата трябва да я представим по подходящ начин, така че да получим формулата a^2-2ab+b^2=(a-b)^2. Една "подсказка" в този случай, е че за да имаме формулата за квадрат на двучлен при условие, че a=x, а b=4, трябва да имаме числото 16=4^2. Така по този начин уравнението можем да запишем във вида x^2-2.x.4+16-9=0 (тук 16-9=7 т.е. по никакъв начин не сме променили квадратния тричлен, а просто сме го представили в подходящ за целта ни вид) и следователно имаме (x-4)^2-3^2=0. Сега прилагаме и формулата за сбор по разлика и получаваме (x-4-3)(x-4+3)=0\iff (x-7)(x-1)=0 от където x_1=7 и x_2=1.  

Разбира се прилагането на тези методи понякога не е толкова лесно или очевидно. За това решаването на квадратни уравнения чрез описаният по-долу метод в повечето случай е далеч по-удобно и лесно. 

При решаването на квадратни уравнения ще следваме следните стъпки:

1) Определяме коефициентите a, b и c на колко са равни.
2) Пресмятаме дискриминантата на квадратното уравнение по формулата D=b^2-4ac. В зависимост от нейната стойност имаме 3 случая:
  • D>0, тогава съществуват x_1 и x_2, като x_1\neq x_2;
  • D=0, тогава съществуват x_1 и x_2, като x_1=x_2, казваме още, че имаме двоен корен;
  • D<0, тогава уравнението нямаме реални корени.
Ако се намираме в първите два случая за дискриминантата т.е. тя е по-голяма или равна на нула, преминаваме към следващата стъпка, а именно:
3) Пресмятане на корените на квадратното уравнение по формулата x_{1,2}=\frac{-b\pm\sqrt{D}}{2a}.

Любопитен момент е да разберем как се стига до тези формули (формулата за дискриминантата и за решенията на квадратното уравнение x_{1,2}).

Нека имаме уравнението ax^2+bx+c=0. Записваме го във вида x^2+\frac{b}{a}x=-\frac{c}{a}. Сега ще допълним лявата част на уравнението до точен квадрат. За целта записваме x^2+2.x.\frac{b}{2.a}+\frac{b^2}{4a^2}=-\frac{c}{a}+\frac{b^2}{4a^2}. Така получаваме, че последното уравнение е еквивалентно на уравнението \left(x+\frac{b}{2a}\right)^2=\frac{b^2-4ac}{4a^2}. Сега като коренуваме лявата и дясната страна на последното уравнение получаваме, че x+\frac{b}{2a}=\pm\frac{\sqrt{b^2-4ac}}{2a}\iff x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}. По този начин се извежда формулата за корените на квадратно уравнение.

Нека да кажем като забележка, че ако дискриминантата на едно квадратно уравнение е отрицателно число, би било грешно да пишем, че уравнението няма решение. Изразът н.р.к. (няма реални корени) е правилният в този случай, защото уравнението дори и при отрицателна дискриминанта притежава корени. Намирането на тези корени, обаче изисква познания в областта на комплексните числа, които един осмокласник все още не притежава и за това и при отрицателна дискриминанта се ограничаваме само до това да кажем, че даденото уравнение няма реални корени. 

Понякога с цел по-бързото пресмятане на корените на уравнението е добре да взимаме в предвид, че ако в уравнението ax^2+bx+c=0 коефициентът b е четно число, т.е. b=2k, то уравнението може да се запише във вида ax^2+2kx+c=0 и формулата за корените му става x_{1,2}=\frac{-k\pm\sqrt{k^2-ac}}{a}. Тази формула още се нарича и съкратена формула за решаване на квадратно уравнение.

Сега да разгледаме някои примери.

1 Задача Решете квадратното уравнение 5x^2+8x-4=0.
Решение: Първата стъпка е да определим коефициентите на квадратното уравнения, в този случай имаме, че a=5, b=8 и c=-4. Сега минаваме към стъпка две, която е пресмятане на израза D=b^2-4ac (дискриминантата). В нашия случай имаме, че D=8^2-4.5.(-4)=64+80=144. Тъй като D>0 минаваме към стъпка три, която е пресмятане на корените на квадратното уравнение по формулата x_{1,2}=\frac{-b\pm\sqrt{D}}{2a} или в нашият случай x_{1,2}=\frac{-8\pm\sqrt{144}}{2.5}=\frac{-8\pm 12}{10} от където получаваме, че x_1=\frac{2}{5} и x_2=-2.

2 Задача Решете квадратното уравнение 10x^2-25x-5=0.
Решение: Забелязваме, че коефициентите на даденото квадратно уравнение се делят на 5, следователно можем да разделим цялата лява страна и цялата дясна страна на даденото уравнения на 5 и така да получим като коефициенти по-малки числа, което би облекчило сметките ни по нататък (дясната страна на уравнението е 0, а 0 делено на каквото и да е число, пак си е 0). Така получаваме 5(2x^2-5x-1)=0/:5\iff 2x^2-5x-1=0. Така получихме за коефициенти a=2, b=-5 и c=-1. Пресмятаме D и получаваме, че D=(-5)^2-4.2.(-1)=25+8=33. Сега намираме x_{1,2} като заместим във формулата x_{1,2}=\frac{-(-5)\pm\sqrt{33}}{2.2}=\frac{5\pm\sqrt{33}}{4}. Тук е добре да обърнем внимание, че дискриминантата не е точен квадрат. В това няма нищо изненадващо и в някои задачи е напълно възможно да получим такова число, което съвсем не значи, че нещо не сме направили както трябва. Също така обръщаме внимание и на това, че ако не видим, че коефициентите на даденото уравнение се делят на едно и също число не значи, че няма да получим верен отговор за решенията на квадратното уравнение, а само на това, че ще трябва да смятаме с по-големи числа, което би ни създало просто неудобство и бихме загубили време в сметки.

3 Задача Решете квадратното уравнение 17x^2-51x+34=0
Решение: Делим двете страни на даденото уравнение на 17 и получаваме уравнението x^2-3x+2=0, за което a=1, b=-3 и c=2. Пресмятаме D=(-3)^2-4.1.2=9-8=1. Сега намираме корените на уравнението x_{1,2}=\frac{3\pm 1}{2}, от където x_1=2 и x_2=1.

4 Задача Решете уравнението \frac{x^2+5}{3}-\frac{x(2x+3)}{6}+\frac{2x^2+7}{2}=5.
Решение: За решаването на даденото уравнение първо привеждаме под общ знаменател всички дроби, които участват в него (общият знаменател е 6). Така получаваме уравнението 2(x^2+5)-x(2x+3)+3(2x^2+7)=30. Сега ще разкрием скобите, ще извършим привидения и ще доведем даденото уравнение до вида ax^2+bx+c=0. Следователно 2(x^2+5)-x(2x+3)+3(2x^2+7)=30 \iff 2x^2+10-2x^2-3x+6x^2+21-30=0 \iff 6x^2-3x+1=0. Така a=6, b=-3 и c=1. За D получаваме, че D=(-3)^2-4.1.6=9-24=-15<0 и следователно даденото уравнение няма реални корени.

5 Задача Решете квадратното уравнение x^2-(6+\sqrt{3})x+6\sqrt{3}=0.
Решение: Определяме a=1, b=-(6+\sqrt{3}), c=6\sqrt{3}. Пресмятаме D=[-(6+\sqrt{3})]^2-4.1.6\sqrt{3}=(6+\sqrt{3})^2-24\sqrt{3}=36+12\sqrt{3}+3-24\sqrt{3}= =36-12\sqrt{3}+3=6^2-2.6.\sqrt{3}+(\sqrt{3})^2=(6-\sqrt{3})^2. Пресмятаме корените на уравнението x_{1,2}=\frac{-[-(6+\sqrt{3})]\pm\sqrt{(6-\sqrt{3})^2}}{2}=\frac{6+\sqrt{3}\pm (6-\sqrt{3})}{2} и следователно x_1=\frac{6+\sqrt{3}+6-\sqrt{3}}{2}=6 и x_2=\frac{6+\sqrt{3}-(6-\sqrt{3})}{2}=\frac{6+\sqrt{3}-6+\sqrt{3}}{2}=\frac{2\sqrt{3}}{2}=\sqrt{3}.

Задачи за самостоятелна работа:

1. Решете уравнението:
а) x^2-15x+26=0; б) x^2+5x+6=0; в) x^2+2x+1=0; г) x^2+3x-70=0
д) x^2-9x-90=0; е) 9x^2+6x+1=0; ж) 4x^2-8x+5=0; з) x^2-3x+11=0.

2. Решете уравнението:
а) x^2+(5-\sqrt{10})x-5\sqrt{10}=0;
б) (2x+1)(x+1)-6x=3;
в) x^2+2x=7(x-2);
г) (4+2x)^2-(1+x)^2=10-2x;
д) \frac{x(x-1)}{5}-\frac{x}{3}=\frac{x^2-12}{6};
е) \frac{x(x-7)}{2}+\frac{(x-5)^2}{3}-\frac{2x+4}{4}=2;
ж) \frac{(x-1)^2}{4}+\frac{(x-1)(x+2)}{3}=\frac{5x^2+7}{12};
з) \frac{(x-3)^2}{6}-\frac{x}{9}+\frac{x(x-9)}{18}=\frac{(x-2)^2}{2}-\frac{5}{9};
и) 3x+\frac{(x-3)^2}{4}=\frac{(x+3)^2}{8}+\frac{(x+1)(x-1)}{3}.

3. Като използвате съкратената формула за корените на квадратното уравнение, намерете корените на уравнението:
а) x^2+4x-5=0; б) x^2-2x-15=0; в) x^2+12x-64=0; г) 4x^2+4x+1=0.

Още решени и обяснени задачи може да намерите във видеото ми по-долу:


Коментари

Популярни публикации от този блог

Триъгълник. Сбор на ъгли в триъгълник. Външен ъгъл на триъгълник 7 клас

Ъгли получени при пресичането на две прави с трета. Теореми признаци, за успоредност на две прави 7 клас

Множества. Основни понятия - обединение, сечение, разлика и допълнение на множества