Определение 1: Уравнение от вида ax^2+bx+c=0, където a\neq 0 се нарича квадратно уравнение. Числата a, b и c са коефициенти на квадратното уравнение, а x е неизвестното.
Ако един от коефициентите c или b в квадратното уравнение е равен на нула тогава получаваме съответно уравненията ax^2+bx=0 и ax^2+c=0. Нека да разгледаме поотделно всяко едно от тях и съответно как ще ги решаваме.
Уравнението \bf{ax^2+bx=0}
Това уравнение не е непознато за осмокласникът. Такъв тип уравнения са разглеждани още в седми клас в урока свързан с уравненията от вида (ax+b)(cx+d)=0 (повече за уравненията от този вид може да намерите в урока ни тук). Как ще решаваме уравнения от вида ax^2+bx=0? Първо забелязваме, че можем да изнесем общ множител x пред скоби и така получаваме, че ax^2+bx=0\iff x(ax+b)=0. Това уравнение е частен случай на уравнението (ax+b)(cx+d)=0. Ще използваме факта, че едно произведение A.B=0, тогава и само тогава, когато някой от множителите му е нула или и двата множителя са нули, следователно x(ax+b)=0\iffx=0 или ax+b=0, така намираме двете решения x_1=0\cup x_2=-\frac{b}{a}. Прави впечатление, че единият корен винаги ще бъде нула, каквото и уравнение от този тип да решаваме.
Сега нека да се спрем на някои примери.
1 Задача Да се реши уравнението 5x^2+7x=0.
Решение: Както скицирахме малко по-горе в даденото уравнение изнасяме общият множител x пред скоби и така получаваме, че 5x^2+7x=0\iff x(5x+7)=0. От тук имаме, че това непълно квадратно уравнение ще бъде равно на нула, тогава и само тогава, когато x=0 или 5x+7=0 от където намираме и, че x_1=0\cup x_2=-\frac{7}{5}.
2 Задача Да се реши уравнението 16x^2=24x.
Решение: Очевидно това уравнение не е във вида ax^2+bx=0, но като вземем в предвид, че можем да прехвърлим 24x в лявата страна на равенството ние можем да доведем даденото уравнение до разглеждания от нас тип уравнения. Така имаме, че 16x^2=24x\iff 16x^2-24x=0. Сега изнасяме пред скоби общият множител 8x и получаваме, че 16x^2-24x=0\iff 8x(2x-3)=0. От тук имаме или, че 8x=0, или 2x-3=0 следователно x_1=0\cup x_2=\frac{3}{2}.
3 Задача Да се реши уравнението 9(x-3)(x+3)+(3x-1)^2-4(x+2)^2=-96.
Решение: Ясно е, че даденото уравнение не е във вида ax^2+bx=0 и ние трябва да го доведем до този вид. За целта разкриваме скобите, като приложим формулите за съкратено умножение и извършваме действията след това, така имаме, че:
9(x-3)(x+3)+(3x-1)^2-4(x+2)^2=-96
9(x^2-9)+9x^2-6x+1-4(x^2+4x+4)+96=0
9x^2-81+9x^2-6x+1-4x^2-16x-16+96=0
14x^2-22x=0\iff 2x(7x-11)=0, следователно 2x=0\cup 7x-11=0 и x_1=0\cup x_2=\frac{11}{7}.
4 Задача Да се реши уравнението (\sqrt{7}-\sqrt{3})x^2+5x=0.
Решение: Даденото уравнение е във вида ax^2+bx=0, следователно изнасяме x пред скоби и така имаме:
x[(\sqrt{7}-\sqrt{3})x+5]=0
x=0\cup (\sqrt{7}-\sqrt{3})x+5=0
x_1=0\cup x_2=\frac{-5}{\sqrt{7}-\sqrt{3}}.
Можем да рационализираме знаменателят на вторият корен на уравнението и така да получим, че x_2=\frac{-5}{\sqrt{7}-\sqrt{3}}.\frac{\sqrt{7}+\sqrt{3}}{\sqrt{7}+\sqrt{3}}=\frac{-5(\sqrt{7}+\sqrt{3})}{4}.
Уравнението \bf{ax^2+c=0}
Уравнението ax^2+c=0 е еквивалентно на уравнението x^2=-\frac{c}{a}. Сега решенията на това уравнение зависят от знака на -\frac{c}{a}. Ако -\frac{c}{a}>0 (това ще е така, когато c<0 или a<0), тогава решенията на уравнението са x_{1,2}\pm\sqrt{-\frac{c}{a}}, а при -\frac{c}{a}<0 разглежданото уравнение няма реални корени. Разглежданото уравнение можем и да решим, като приложим вече добре познатата ни формула за сбор по разлика, т.е. (a-b)(a+b)=a^2-b^2. Нека да видим как. Първо, ако c<0 уравнението ни може да запишем във вида ax^2-c=0\iff (\sqrt{a}x)^2-\sqrt{c}=0 и следователно (\sqrt{a}x-\sqrt{c})(\sqrt{a}x+\sqrt{c})=0\iff (\sqrt{a}x-\sqrt{c})=0\cup (\sqrt{a}x+\sqrt{c})=0 и така получаваме, че x_1=\frac{\sqrt{a}}{\sqrt{c}}\cup x_2=-\frac{\sqrt{a}}{\sqrt{c}}. Ако пък c>0, а a<0, тогава уравнението можем да запишем във вида c-ax^2=0\iff (\sqrt{c})^2-(\sqrt{a}x)^2=0 и решаваме по вече посоченият начин чрез формулата за сбор по разлика.
Нека сега разгледаме няколко примера.
5 Задача Да се реши уравнението x^2-8=0.
Решение: Даденото уравнение можем да запишем във вида x^2-(\sqrt{8})^2=0\iff x^2-(2\sqrt{2})^2=0. Сега прилагаме формулата за сбор по разлика и получаваме (x-2\sqrt{2})(x+2\sqrt{2})=0\iff x-2\sqrt{2}=0\cup x+2\sqrt{2}=0, от където x_1=2\sqrt{2}\cup x_2=-2\sqrt{2}. Тази задача можем да решим и по другият начин, а именно като коренуваме лявата и дясната страна на уравнението x^2=8 (предварително вече сме прехвърлили 8 отдясно на знака равно). Така ще получим, че x_{1,2}=\pm\sqrt{8}=\pm2\sqrt{2}. В този случай често срещана грешка е да се даде като отговор само единият от корените и най-често това е x_1=\sqrt{8}, забравяйки, че освен, че (\sqrt{8})^2=8 то и (-\sqrt{8})^2=8.
6 Задача Да се реши уравнението 16x^2-25=0.
Решение: Даденото уравнение записваме във вида (4x)^2-5^2=0\iff (4x-5)(4x+5)=0 и следователно 4x-5=0\cup 4x+5=0\iff x_1=\frac{5}{4}\cup x_2=-\frac{5}{4}. Също така записвайки уравнението във вида x^2=\frac{25}{16} и коренувайки лявата и дясната му страна получаваме, че x_{1,2}=\pm\frac{5}{4}.
7 Задача Да се реши уравнението (3x-1)(4x-9)+x=-6(5x-3,5).
Решение: Очевидно даденото уравнение не е във вида ax^2+c=0 и следователно ние трябва да го доведем до този вид. Ще разкрием скобите и ще извършим действията, така получаваме, че:
(3x-1)(4x-9)+x=-6(5x-3,5)
12x^2-27x-4x+9+x=-30x+21
12x^2-30x+30x-12=0
12x^2-12=0. Сега можем да изнесем общ множител 12 пред скоби и така получаваме, че 12x^2-12=0\iff 12(x^2-1)=0, от където след като приложим формулата за сбор по разлика имаме, че 12(x-1)(x+1)=0\iff x-1=0\cup x+1=0 и окончателно x_1=1\cup x_2=-1.
Нека споменем само, че в случая, когато b=0 и c=0 получаваме уравнението ax^2=0, което има един двоен корен x_{1,2}=0.
Ъгли в триъгълник - дефиниции и задачи | Геометрия 7 клас В настоящият урок ще научим на колко е равен сборът от ъглите в произволен триъгълник, какво е външен ъгъл на триъгълник, на колко е равен сборът от външните ъгли в триъгълника, както и ще решим някои задачи. Теорема 1: Сборът от ъглите на всеки триъгълник е равен на 180^{\circ} или \alpha+\beta+\gamma=180^{\circ}. Като следствие от тази теорема, можем да кажем, че всеки триъгълник има най-много един тъп ъгъл, както и, че сборът от острите ъгли в правоъгълен триъгълник е равен на 90^{\circ}. Определение 1: Външен ъгъл на триъгълник се нарича ъгъл, съседен на вътрешен ъгъл на триъгълник (в случая на чертежа външните ъгли са съответно \alpha^{\prime}, \beta^{\prime}, \gamma^{\prime}). Теорема 2: Всеки вънжен ъгъл на триъгълник е равен на сбора от двата несъседни на него вътрешни ъгли на триъгълник. ...
Ъгли при пресичане на прави - дефиниции и задачи | Геометрия 7 клас Имаме две прави a и b, които са пресечени с трета права c. Както се вижда от чертежа се образуват осем ъгъла, които имат специални имена. Определение 1: Двойките ъгли \sphericalangle 3 и \sphericalangle 5; \sphericalangle 4 и \sphericalangle 6 се наричат вътрешни кръстни ъгли, а двойките \sphericalangle 1 и \sphericalangle 7; \sphericalangle 2 и \sphericalangle 8 се наричат външни кръстни ъгли. Определение 2: Двойките ъгли \sphericalangle 1 и \sphericalangle 5; \sphericalangle 2 и \sphericalangle 6; \sphericalangle 3 и \sphericalangle 7; \sphericalangle 4 и \sphericalangle 8 се наричат съответни ъгли. Определение 3: Двойките ъгли \sphericalangle 3 и \sphericalangle 6; \sphericalangle 4 и \sphericalangle 5 се наричат в...
Основоположник на теорията на множествата е Георг Кантор (1845-1918) (повече за историята на теорията на множествата виж тук ). Понятието множество е фундаментално и не се определя чрез други понятия, а се описва и обеснява интуитивно. Най-общо казано, за множество можем да считаме всяка съвкупност от определени и различни един от друг обекти, които човек може да измисли и да приеме, като едно цяло. Множество например е нашата азбука, която се състои от 30 букви; учениците в класната стая; молекулите съставящи човешкото тяло; звездите в Млечният път и т.н. Ще считаме, че едно множество е добре дефинирано, ако са определени неговите обекти, от които то е съставено. Допустими обекти са протоелементите и самите множества. Тези елементи трябва да са различни един от друг и за всеки елемент е необходимо да се знае дали той принадлежи или не принадлежи към дадено множество, както и дали всеки два обекта на множеството са различни или съвпадат. При образуване на едно множество, за него...
Коментари
Публикуване на коментар