Моделиране с линейни уравнения 7 клас

Примерни житейски ситуации, моделирани с линейни уравнения

Почти всичко от заобикалящият ни свят, може да се обясни на езика на математиката. Напредъка на науката и технологията би бил немислим, ако не се използва езика на математиката за описване на сложните процеси и явления и с това, тяхното по-дълбоко опознаване. Разбира се, за да можем да опишем неща като, движението на планетите; какво се случва около черните дупки; как еволюират звездите; как се развива популацията на определен животински вид; какви са структурите на кристалите и безброй други интересни въпроси трябва да сме навлезли доста по навътре в математическата наука. В настоящият урок ще разгледаме примери за това, какви примерни ситуации от живота можем да опишем и решим с дотук получените знания. Най-общо, ще класифицираме задачите в следните групи: моделиране на житейски ситуации чрез използване на линейни уравнения, задачи от движение, задачи от работа, задачи от смеси и сплави и задачи от капитал. След като направим математическият модел на съответната задачи, ние трябва да решим линейно уравнение (повече за решаването на линейни уравнения тук) и така да намерим търсеното неизвестно заложено в задачата.


I. Моделиране на житейски ситуации чрез използване на линейни уравнения


1 Задача Госпожа Иванова получила известна сума пари и с \frac{3}{8} от нея купила нов кухненски робот, а с \frac{3}{7} от останалата след това сума - нова рокля за себе си. Ако роклята струва 75 лв., то колко лева е струвал кухненският робот.

Решение: Нека г-жа Иванова е имала x лв. От казаното в условието на задачата, кухненският робот струвал \frac{3}{8}x лв., следователно останалата сума била (x-\frac{3}{8}x). Тъй като с \frac{3}{7} от останалата сума тя си купува нова рокля следва, че цената на роклята е \frac{3}{7}(x-\frac{3}{8}x). Тъй като в условието на задачата ни е казано, че цената на роклята е 75 лв. формираме уравнението \frac{3}{7}(x-\frac{3}{8})=75. Решаваме даденото полученото уравнение:

\frac{3}{7}(x-\frac{3}{8})=75\iff \frac{3}{7}x-\frac{9}{56}x=75\iff 24x-9x=75.56\iff 15x=4200 и следователно x=280. Така получихме, че г-жа Иванова е имала 280 лв. Сега остава да намерим цената на кухненският робот, като заместим x с 280 и получаваме, че цената на кухненският робот =\frac{3}{8}.280=105 лв.


2 Задача Собственик на ресторант закупил за оборудването му 15 маси и 54 стола, за които платил общо 12 780 лв. Намерете колко струва една маса и един стол поотделно, ако цените им се отнасят както 7:2.

Решение: Нека означим с x цената на една маса и с y цената на един стол. От казаното в условието на задачата можем да запишем следното равенство 15x+54y=12780, а също така и отношението \frac{x}{y}=\frac{7}{2}. От основното свойство на пропорциите \frac{a}{b}=\frac{c}{d}\iff a.d=b.c следва, че 2x=7y. От последното равенство изразяваме x чрез y или y чрез x т.е x=\frac{7}{2}y или y=\frac{2}{7}x. Избираме си едно от двете и го заместваме в равенството 15x+54y=12780. Кое от двете ще изберем, няма никакво значение, в единия случай ще получим равенството 15.\frac{7}{2}y+54y=12780, а в другия 15x+54.\frac{2}{7}x=12780. Както забелязвате и в двете равенства неизвестното вече е само едно, т.е. получаваме линейно уравнение с едно неизвестно, което вече можем да решим. Така, ако решим първото ще намерим цената на един стол, а ако решим второто ще намерим цената на една маса. Нека решим например първото (може да решите което и да е от двете по избор, няма никакво значение):

15.\frac{7}{2}y+54y=12780\iff 105y+108y=25560\iff 213y=25560, следователно y=\frac{25560}{213}=120. От тук получихме, че цената на един стол е 120 лв. Така за цената на една маса получаваме x=\frac{7}{2}.120=420 лв.


3 Задача Семената на кедровите шишарки съдържат белтъчини, мазнини и скорбяла. Белтъчините са 3,4 пъти по-малко от мазнините, а скорбялата е \frac{3}{5} от количеството белтъчини. Намерете колко kg е количеството скорбяла в 12 kg семена от кедър.

Решение: Нека означим с x количеството мазнини, следователно белтъчините са x:3,4, а за скорбялата получаваме, че е \frac{3}{5}(x:3,4). Сега трябва да решим уравнението x+x:3,4+\frac{3}{5}(x:3,4)=12. Записваме го във вида x+\frac{x}{3,4}+\frac{3x}{5.3,4}=12. Общият знаменател е 5.3,4=17, следователно 17x+5x+3x=204, от където x=8,16 kg. Това е количеството мазнини, които се съдържат в 12 kg семена от кедър. За да отговорим на въпроса, пресмятаме количеството скорбяла =\frac{3}{5}.\frac{8,16}{3,4}=1,44 kg.


4 Задача В един склад имало 5 пъти повече книги, отколкото в друг. След като от първия продали 4000 книги, а на втория доставили 7000, във втория склад имало 2 пъти по-малко книги, отколкото в първия. По колко книги е имало първоначално във всеки от двата склада?

Решение: Нека във втория склад е имало x книги, следователно в първия склад е имало 5x книги. След като от първия продали 4000 книги, значи в него останали (5x-4000) книги. Във втория доставили 7000 книги и така в него вече имало (x+7000) книги. Казано ни е още в условието на задачата, че накрая във втория склад имало 2 пъти по-малко книги, отколкото в първия склад. Това означава, че ако умножим количеството книги във втория склад по 2 ще получим количеството книги в първия склад. Записваме и решаваме уравнението:

5x-4000=2(x+7000)\iff 5x-4000=2x+14000\iff 3x=18000, следователно x=6000. Значи във втория склад първоначално е имало 6000 книги, а в първия 30000.


II. Задачи от движение


Нека припомним формулата S=V\cdot t, където:
  • S - изминатият път
  • V - скоростта
  • t - времето

5 Задача Влак изминал 370 km за 5 h 30 min. Първите 4 часа влакът се движил с постоянна скорост, а след това намалил скоростта си с 10 km/h. Да се намери скоростта, с която се е движил влакът през първите 4 часа.

Решение: Нека да означим скоростта на влака през първите 4 часа с V_{1}=x km/h, времето с t_{1}=4 h, и изминатият път със S_{1}, а през последният час и половина скоростта с V_{2}=(x-10) km/h (в условието на задачата се казва, че последният час и половина влакът намалил скоростта си с 10 km/h), времето с t_{2} и изминатият път със S_{2}. Нека да синтезираме данните в следната таблица:


 Превозно средство  V t  S 
Влак (1)  V_{1}=x [km/h] t_{1}=4 [h]  S_{1}=4x [km]
 Влак (2) V_{2}=(x-10) [km/h]   t_{2}=1,5 [h] S_{2}=1,5(x-10) [km] 

Тъй като в условието на задачата е дадено, че целият път S е 370 km можем да заключим, че S_{1}+S_{2}=S=370 km.

Формираме уравнението 4x+1,5(x-10)=370\iff 4x+1,5x-15=370\iff 5,5x=385, и следователно x=70 km/h, което е и отговорът на задачата, защото с x ние означихме скоростта на влака през първите 4 h.


6 Задача От град A за град B тръгнал товарен влак. Час и половина след него от A в същата посока тръгнал пътнически влак, който се движил с 6 km/h по-бързо от товарния. След 15 часа от тръгването си пътническият влак изпреварил товарния с 30 km. Намерете скоростта на товарния влак. 

Решение: Нека означим съответно скоростта, времето и пътя на товарният влак с V_{1}, t_{1} и S_{1}, а на пътническият влак с V_{2}, t_{2} и S_{2}. Нека скоростта на товарният влак е V_{1}=x km/h, следователно от казаното в условието на задачата V_{2}=(x+6) km/h. Тъй като пътническият влак тръгва 1 час и 30 минути по-късно от товарния и от факта, че след 15 часа той той е изпреварил товарният влак с 30 km можем да кажем, че времето t_{1}=16,5 h., тогава S_{1}=x.16,5 и S_{2}=15.(x+6). Сега остава само да вземем в предвид факта, че S_{1}+30=S_{2}. Да систематизираме тези данни в следната таблица: 


Превозно средство  V t  S 
Товарен влак   V_{1}=x [km/h] t_{1}=16,5 [h]  S_{1}=16,5x [km]
Пътнически влак V_{2}=(x+6) [km/h]   t_{2}=15 [h] S_{2}=15(x+6) [km] 

Формираме уравнението 16,5x+30=15(x+6)\iff 16,5x+30=15x+90\iff 1,5x=60, следователно x=40. Тъй като с x сме означили скоростта на товарният влак можем да кажем, че тя е 40 km/h.


7 Задача Разстоянието между селищата A и B е 270 km. От A и B едновременно един срещу друг тръгват лека кола и автобус и се срещат след 1 h и 30 min. Ако скоростта на леката кола е с 20 km/h по-висока от тази на автобуса, намерете:

а) скоростите на двете превозни средства;

б) пътят изминат от всяко от тях до срещата.

Решение: Нека означим съответно скоростта, времето и пътя на леката кола с V_{1}, t_{1} и S_{1}, а на автобуса с V_{2}, t_{2} и S_{2}. От казаното в условието на задачата, че двете превозни средства тръгват едновременно и се срещат след 1 h и 30 min следва, че t_1=t_2=1,5 h. Нека означим скоростта на леката кола с x, т.е. V_1=x km/h, следователно V_2=(x-20) km/h, така S_1=x.1,5, а S_2=(x-20)1,5. Лесно се съобразява, че S=S_1+S_2=270. Да запишем данните в таблицата:


Превозно средство  V t  S 
Лека кола  V_{1}=x [km/h] t_{1}=1,5 [h]  S_{1}=1,5x [km]
Автобус V_{2}=(x-20) [km/h]   t_{2}=1,5 [h] S_{2}=1,5(x-20) [km] 

Формираме уравнението 1,5x+1,5(x-20)=270\iff 3x=300, от където x=100. 

а) От x=100, можем да кажем, че скоростта на леката кола е 100 km/h, а на автобуса 80 km/h.

б) S_1=1,5.100=150 km и S_2=1,5(100-20)=1,5.80=120 km.


III. Задачи от работа


При решаване на задачи от работата ще използваме формулата A = P \cdot t, където:

  • A - свършената работа
  • P - производителността за единица време
  • t - времето

8 Задача Един тракторист може да изоре една нива за 6 часа, а друг - за 12 часа. За колко часа двамата трактористи ще изорат цялата нива, ако работят заедно?

Решение:

Нека приемем цялата работа за 1. Производителностите са:

Първи тракторист: P_1 = \frac{1}{6} нива/час

Втори тракторист: P_2 = \frac{1}{12} нива/час

Тракторист Производителност Време Извършена работа
Първи \frac{1}{6} нива/час x часа \frac{1}{6}x
Втори \frac{1}{12} нива/час x часа \frac{1}{12}x

Уравнението е: \frac{1}{6}x + \frac{1}{12}x = 1

\frac{1}{4}x = 1

x = 4 часа

Отговор: Двамата трактористи ще изорат нивата за 4 часа.

9 Задача Басейн се пълни от две тръби, всяка от които може да го напълни сама съответно за 12 часа и за 16 часа. За колко време ще се напълни басейнът, ако отначало работи 3 часа 36 минути само първата тръба, а след това бъде пусната и втората.

Решение:

Производителности:

Първа тръба: P_1 = \frac{1}{12} басейн/час

Втора тръба: P_2 = \frac{1}{16} басейн/час

Първата тръба работи 3 часа 36 минути (3\frac{36}{60} = 3.6 часа) сама:

A_1 = \frac{1}{12} \times 3.6 = 0.3 басейна

Оставащ обем: 1 - 0.3 = 0.7 басейна

Обща производителност: \frac{1}{12} + \frac{1}{16} = \frac{7}{48} басейна/час

Време за допълване: 0.7 \div \frac{7}{48} = 4.8 часа (4 часа 48 минути)

Общо време: 3.6 + 4.8 = 8.4 часа = 8 часа 24 минути

IV. Задачи от смеси и сплави

10 Задача Колко литра разтвор на спирт с концентрация 38% трябва да се добавят към 24 l разтвор на спирт с концентрация 68%, за да се получи спирт с концентрация 54%?

Решение:

Нека x е търсеното количество.

Разтвор Обем (l) Концентрация Чист спирт (l)
Първи x 38% 0.38x
Втори 24 68% 16.32
Смес x+24 54% 0.54(x+24)

Уравнение: 0.38x + 16.32 = 0.54(x + 24)

0.38x + 16.32 = 0.54x + 12.96

3.36 = 0.16x

x = \boxed{21} литра

11 Задача: Към 11 l разтвор на захар с концентрация 58% добавили 9 l разтвор на захар с друга концентрация. Намерете процентната концентрация на добавения разтвор, ако тази на получения е била 40%.

Решение: Нека означим процентната концентрация на втория разтвор с x\%=\frac{x}{100}. Така получаваме уравнението:

11\cdot\frac{58}{100}+9\cdot\frac{x}{100}=20\cdot\frac{40}{100}

Решението на което е x=18 (Проверете!). Така получаваме, че процентната концентрация на добавеният разтвор е 18%.

Нека споменем, че за този тип задачи може да бъде направена и таблица:

Разтвор m - маса p - процентна концентрация Получен разтвор Смес
I-разтвор 11 [l] 58 [%] 11\cdot\frac{58}{100} 20 l с конц. 40% (I+II)
II-разтвор 9 [l] x [%] 9\cdot\frac{x}{100}

Така получаваме и уравнението 11\cdot\frac{58}{100}+9\cdot\frac{x}{100}=20\cdot\frac{40}{100} и съответно решението на задачата.

V Задачи от капитал

При решаване на задачи от капитал ще използваме следните означения:

  • K_0 - начален капитал
  • p\% - лихвен процент
  • L - лихва за определен период време
  • K - нараснал капитал

Основни финансови формули:

L = \frac{p}{100} \cdot K_0

K = K_0 + L

K = \left(1 + \frac{p}{100}\right) \cdot K_0

12 Задача: Жоро внесъл в банка 5000 лв. при годишна лихва 2%. Колко лева ще има клиентът в сметката си след две години.

Решение: В дадената задача K_0=5000 и p\%=2\%, следователно получаваме:

K=5000+5000\cdot4\%=5000+5000\cdot\frac{4}{100}=5200 лв.

13 Задача

Клиент внесъл в банка депозит с годишна лихва 3\% за 12 месечен лихвен период. Ако в края на периода банката му изплатила 30900 лв., то намерете колко е била депозираната от клиента сума.

Решение: В дадената задача K_0=x лв., K=30900 лв. и p\%=3\%. Получаваме уравнението:

30900=x+x \cdot 3\% \iff 30900=x+\frac{3}{100}x, от където намираме, че x=30000 т.е. K_0=30000 лв.

Задачи за самостоятелна работа

1. В смес от спирт и вода спиртът е 4 пъти по-малко от водата. Добавили още 20 l вода и се получил 12\% разтвор на спирт. Колко литра вода е имало в началото?

2. За направата на кекс са необходими брашно, мляко и захар. Техните тегла се отнасят, както 5:1:3. Ако общото тегло на сладкиша е 1 kg 500 g, то по колко грама брашно, мляко и захар са необходими за приготвянето му?

3. Двама велосипедисти тръгнали от две селища A и B едновременно един срещу друг. Първият се движел от A към B с 15 km/h, а скоростта на втория била с 20\% по-висока от тази на първия. При срещата им се оказало, че единият от тях е изминал 4 km повече от другия. За колко време първият е изминал разстоянието от A до B?

4. Една бригада може да свърши сама една работа за 10 дни, а друга - за 13\frac{1}{2} дни. В работата взели участие \frac{1}{3} от състава на първата бригада и 75\% от състава на втората. За колко часа е била свършена работата, ако на ден работниците са работили по 8 часа?

5. Ученик наел велосипед за 1 h 45 min. На колко километра може да се отдалечи от изходното място, ако на отиване се движи със скорост 10 km/h, а на връщане изминава всеки километър за 2 min повече, отколкото на отиване?

6. Разполагаме с два вида разтвори на сярна киселина, в които съдържанието на сяра е съответно 50\% и 75\%. Намерете в какво отношение трябва да се смесят двата разтвора, за да се получи нов, в който съдържанието на сяра да е 60\%.

7. В два склада има ориз. Оризът във втория склад е 3 пъти по-малко от оризът в първия. Ако от първия склад се пренесат 60 t във втория, то количеството във втория склад ще е с 10 t по-малко от това в първия. По колко тона ориз има първоначално в двата склада?

8. Водородът, който се съдържа във водата, представлява 12,5\% от съдържащия се в нея кислород. Колко килограма водород и колко килограма кислород се съдържат в 8,1 kg вода?

9. В училищен павилион една мандарина струва 0,12 лв., а един банан - 0,60 лв. Тодор заплатил за няколко банана и мандарини 32,40 лв. Колко банана и мандарини е закупил Тодор, ако броят на бананите е с 12\% по-малък от броя на мандарините?

10. В тото "5 от 35" били изтеглени последователно пет числа. Първото било 1,5 пъти по-голямо от второто и 22\frac{1}{3}\% от сбора на третото и четвъртото, които се отнасяли както 7:6. Петото било с 10\% по-малко от второто, а сборът на всички числа се оказал 99. С кои числа е печелившият фиш? (Национална олимпиада по математика - областен кръг)

11. Майката на Борис купила 4 кг чушки, 5 кг домати и 3 кг патладжани за 14,10 лв. Бащата на Иван купил 8 кг от същите чушки и 10 кг от същите домати за 24 лв. Като се знае, че 1 кг чушки струва с 0,80 лв повече от 1 кг патладжани, то колко лева е цената на 1 кг домати? (Национална олимпиада по математика)

12. Нашият клас има 28 ученика. Решихме да си направим два купона - за Коледа и Ивановден. За Коледа символични домакини са момичетата, а за Ивановден момчетата. За Коледа всяко момиче даде по 10 лв, а всяко момче по 5 лв, а за Ивановден всяко момче по 10 лв и всяко момиче по 5 лв. Оказа се, че за Ивановден са събрани 30 лв повече отколкото за Коледа. Колко момчета и момичета има в нашия клас.

13. В 8:00 часа сутринта от град A за град B тръгнала кола със скорост 60 км/ч, а 40 минути по-късно след нея тръгнал автобус със скорост 90 км/ч. След като била изпреварена от автобуса, колата увеличила скоростта си с 25\%. Когато автобусът пристигнал в B колата била на 25 км от B.

а) разстоянието от A до B;

б) в колко часа колата е била на 5 км от автобуса. (Национална олимпиада по математика)

14. На конкурсен изпит в едно училище се явили определен брой ученици. От тях 10\% получили слаба оценка. Броят на учениците, получили отлична оценка, представлява \frac{1}{3} от броя на учениците, получили слаба оценка. Останалите ученици, явили се на изпит, са 520.

а) Намерете колко ученици са се явили на конкурсен изпит.

б) В училището са приети само ученици, получили отлични и много добри оценки. Намерете в колко паралелки са разпределени приетите ученици, ако се знае, че броят на учениците, получили оценка среден, добър и много добър, е в отношение 6:4:3, и броят на учениците в една паралелка е не по-голям от 30 и не по-малък от 26. (Национална олимпиада по математика)

15. Скоростта на течението на една река е 3 km/h. В 8 ч. 45 мин. от пристанище A за пристанище B по течението на реката тръгнал сал, а 20 мин. по-късно от B за A тръгнала лодка, която се движела със скорост 12 km/h. При срещата им се оказало, че лодката е изминала три пъти по-голямо разстояние от сала.

а) Намерете разстоянието между двете пристанища и в колко часа лодката и сала са се срещнали.

б) Ако след срещата лодката пристигнала в А, направила почивка от 20 мин. и отпътувала обратно за B, намерете в колко часа и на какво разстояние от B, тя е настигнала сала. (Национална олимпиада по математика)

16. Един ден отидох от вкъщи до стадиона с велосипед. На другия ден половината от този път изминах пеша, но разбрах, че скоростта ми е два пъти по-малка отколкото с велосипеда и взех такси. Останалата част от пътя се придвижих с него. Таксито се движи пет пъти по-бързо отколкото моят велосипед. През кой от двата дни стигам по-бързо от вкъщи до стадиона? (Национална олимпиада по математика)

17. Турист се движи със скорост 4 km/h при изкачване, по хоризонтален път - с 5 km/h и при спускане - с 6 km/h. Той изминал маршрут с дължина 9 km, включващ изкачване, хоризонтален път и спускане, след което се върнал обратно по същия маршрут общо за 3 часа и 41 минути. Колко е дължината на хоризонталния участък от този маршрут? (Национална олимпиада по математика)

18. На математически тест били предложени няколко задачи по алгебра и няколко по геометрия. Учениците получавали по 3 точки за решена геометрична задача и по 2 точки за решена алгебрична задача. Освен това за всяка нерешена алгебрична задача отнемали по 1 точка. Таня решила 10 задачи и събрала 14 точки. Колко са били предложените алгебрични задачи на теста? (Национална олимпиада по математика)

19. Галерия продала две малки пластики, едната с 1000 лв. по-скъпа от другата и картина, която е 5 пъти по-скъпа от втората пластика. От тази продажба галерията получила 2000 лв. комисионна. Каква е цената на продадените предмети на изкуството, ако комисионната е 10\% от цената им? (Национална олимпиада по математика)

20. Моторна лодка изминава общо 58 km, като най-напред се движи 2 часа в езеро, а след това 20 минути по течението на река, която извира от езерото. Намерете скоростта на моторната лодка в спокойни води, ако скоростта на течението на реката е 2,5 km/h. (Национална олимпиада по математика)

21. Яна трябва да прочете една книга от 200 страници. Първия ден тя прочела 20\% от книгата, а втория ден прочела още 50\% от останалата част.

а) Колко страници е прочела Яна втория ден?

б) Какъв процент от книгата е прочела Яна за двата дни? (Национална олимпиада по математика)

22. В магазин за маратонки всеки чифт струва 88 лв. Трима приятели минават покрай магазина и прочитат следния надпис: "Само днес удвоен портфейл за купувачите!" Те влезли в магазина и попитали продавачката какво означава това, а тя отговорила "Ако влезете с 60 лв., за нас те са 120 лв."

Приятелите пресметнали, че ако влизат в магазина един по един и всеки купува по един чифт маратонки, парите които имат ще им стигнат да купят точно три чифта.

Първият влиза с цялата сума, а всеки следващ - със сумата, останала след покупката на предходния. Колко лева са имали тримата преди влизането в магазина? (Национална олимпиада по математика)

23. В училищния павилион една мандарина струва 0,12 лв., а един банан - 0,60 лв. Тодор заплатил за няколко банана и мандарини 32,40 лв.

а) Колко банана и мандарини е закупил Тодор, ако броят на бананите е с 12\% по-малък от броя на мандарините?

б) Може ли броят на закупените банани да е 40\% повече от броя на мандарините? (Национална олимпиада по математика)

24. Шофьор на автобус забелязал, че за 30 min автобусът е изминал половината от маршрута и още 2 km. Продължил да пътува със същата скорост и след 25 min пристигнал на крайната спирка. Колко километра е изминал автобусът по този маршрут?

25. Произведението на две последователни естествени числа е с 19 по-малко от квадрата на техния сбор. Кои са двете числа?

26. В една фирма могат да изпълнят дадена поръчка за 8 дни с 3 машини, които имат еднаква производителност. Първите три дни работили 2 машини. Още колко такива машини трябва да заработят след третия ден, за да бъде изпълнена поръчката за 6 дни?

27. Лека кола изминава разстоянието между два града A и B със средна скорост от 60 km/h. Един ден, след като изминала \frac{3}{5} от цялото разстояние, останало й да измине още 11 km и 30\% от цялото разстояние. Да се намери разстоянието от A до B и времето, за което леката кола го изминава.

28. В два съда с вместимост по двадесет литра има оцет - в първия - 10 литра 4\%-ов разтвор, а във втория - 15 литра 8\%-ов разтвор.

а) Колко литра трябва да се прелеят от втория съд в първия, за да се получи в него 5\%-ов разтвор на оцет?

б) Колко процента ще бъде оцетът в двата съда, ако се извърши следното: от първия съд се допълва втория, а след това от втория се допълва първия?

29. Два трактора могат да изорат заедно една нива за време, което е с 18 часа по-малко от времето, необходимо на първия трактор да изоре сам нивата, и с 32 часа по-малко от времето, за което вторият трактор може сам да я изоре. За колко часа може да изоре нивата самостоятелно всеки от двата трактора.

Видео уроци

Още решени и подробно обяснени задачи свързани с моделиране с линейни уравнения:

Още решени и подробно обяснени задачи от движение:

Още решени и подробно обяснени задачи от работа:

Още решени и подробно обяснени задачи от капитал и финанси:

Използвана литература:

1. Сборник за 7 клас, Пенка Рангелова, Константин Бекриев, Лилия Дилкина, Нина Иванова, изд. Коала Прес, Пловдив, 2020

2. Тест Математика 7 клас, Донка Гълъбова, Адриана Хаджийска, Анна Аначкова и др., изд. Веди, София, 2020

3. Сборник задачи по математика за 7 клас, Мария Лилкова, Пенка Нинова, Таня Стоева и др., изд. Просвета, София

4. Книга за ученика за 7 клас, Здравка Паскалева, Мая Алашка, Райна Алашка, изд. Архимед, София, 2018

5. Текуща подготовка по математика за националното външно оценяване в 7 клас, Боянка Савова, Мария Тодорова, Веселин Златилов, изд. Просвета, София, 2020

6. Нови пробни изпити за външно оценяване и кандидатстване след 7 клас, изд. Регалия 6, София, 2015

7. Тестове по математика, Любомир Любенов, Цеца Байчева, изд. DOMINO, 2017

8. Нови тематични и общи тестове по математика за 7 клас, Марина Рангелова, изд. Коала Прес, 2008

9. Учебно помагало за задължително избираема подготовка по математика за 7 клас, Иван Тонов, Таня Тонова, изд. Просвета, София, 2011

10. Тестове по математика за 7 клас, Лилия Дилкина, Константин Бекриев, изд. Коала Прес, Пловдив, 2014

11. Сборник контролни работи и тестове по математика 7 клас, Пенка Рангелова, изд. Коала Прес, Пловдив, 2009

12. Сп. Математика

13. Сп. Математика +

Коментари